cap sur le TNI-3.jpg

Références

 

Beauchamp, G. (2004). Teacher Use of the Interactive Whiteboard in Primary Schools: Towards an Effective Transition Framework. Technology, Pedagogy and Education, 13(3), 327-348.

Beauchamp, G. et S. Kennewell (2010). Interactivity in the classroom and its impact on learning. Computers & Education, vol. 54, no 3, p. 759-766.

Bernet, E. (2010). Engagement affectif, comportemental et cognitif des élèves du primaire dans un contexte pédagogique d’intégration des TIC. Une étude multicas en milieux défavorisés, thèse de doctorat, Université de Montréal, Montréal, Québec.

Bennett, S. et Lockyer, L. (2008). A study of teachers' integration of interactive whiteboards into four Australian primary school classrooms. Learning, Media and Technology, 33(4), 289-300.

Cogill, J. (2002). How is the interactive whiteboard being used in the primary school and how does this affect teachers and teaching?

Dionne, L., F. Lemyre et L. Savoie-Zacj (2010). Vers une définition englobante de la communauté d’apprentissage (CA) comme dispositif de développement professionnel. Revue des sciences de l’éducation, vol. 36, no 1, p. 25-43.

Dolbec, A. et Clément, J. (2004). La recherche-action. Dans T. Karsenti et L. Savoie-Zajc (dir.), La recherche en éducation : ses étapes et ses approches (3e éd.). Sherbrooke : Éditions du CRP.

Duroisin, N., Tempermen, G. et De Lièvre, B. (2011). Effets de deux modalités d’usage du tableau blanc interactif sur la dynamique d’apprentissage et la progression des apprenants. Environnements informatiques pour l’Apprentissage humain. Conférence EIAH (Mons, Belgique). 257-269.

Gillen, J., Staarman, J.K., Littleton, K., Mercer, N. et Twiner, A. (2007). A 'learning revolution'? Investigating pedagogic practice around interactive whiteboards in British primary classrooms. Learning, Media and Technology, 32(3), 243-256.

Guay, M.-H, et Prud'homme,L. (2011). La recherche-action. In T. Karsenti et L. Savoie-Zajc (dir.). La  recherche en éducation: étapes et approches, 3e édition, (p.183-211). Saint-Laurent: ERPI.

Haldane, M. (2007). Interactivity and the Digital Whiteboard: Weaving the Fabric of Learning. Learning, Media and Technology, 32(3), 257-270.

Higgins, S., Beauchamp, G. et Miller, D. (2007). Reviewing the Literature on Interactive Whiteboards. Learning, Media and Technology, 32(3), 213-225.

Hodge, S. et B. Anderson (2007). Teaching and learning with an interactive whiteboard : A teacher’s journey. Learning, Media and Technology, vol. 32, no 3, p. 271-282.

Kershner, R., Mercer, N., Warwick, P. et Staarman, J.K. (2010). Can the interactive whiteboard support young children’s collaborative communication and thinking in classroom science activities? International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 5(4), 359-383.

Koehler, M. J. et P. Mishra (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, vol. 9, no 1, p. 60-70.

Mercer, N., Warwick, P., Kershner, R. et Staarman, J.K. (2010). Can the interactive whiteboard help to provide ‘dialogic space’ for children's collaborative activity? Language and Education, 24(5), 367-384.

Morrissette, J. (2013). Recherche-action et recherche collaborative: Quel rapport aux savoirs et à la production des savoirs? Nouvelles pratiques sociales, 25(2), 35–49. DOI :10.7202/1020820ar   https://www.erudit.org/fr/revues/nps/2013-v25-n2-nps01030/1020820ar.pdf

Warwick, P., Mercer, N. et Kershner, R. (2010). In the mind and in the technology: The vicarious presence of the teacher in pupil’s learning of science in collaborative group activity at the interactive whiteboard, Computers & Education, 55(1), 350-362.

Winzenried, A., Dalgarno, B. et Tinkler, J. (2010). The interactive whiteboard : A transitional technology supporting diverse teaching practices. Australasian Journal of Educational Technology, 26(4), 534-552.